Stora regnmängder den senaste tiden – risk för vattenplaning. Här får du goda råd för hur du undviker en obehaglig upplevelse. ”Däckens kvalitet är A och O”, säger Veronica Aho Borg, reservdelschef inom Din Bil Gruppen.
Mest blött är det i landets sydvästra delar där det enligt SMHI, i genomsnitt faller 1 000-1 200 mm regn om året. Vattenplaning är något som sker på ett ögonblick. En för många skrämmande upplevelse som kan orsaka en allvarlig olycka. För att hålla sig säker på vägen är det viktigt att vara medveten om vad vattenplaning är, hur man minimerar risken, samt hur man kan agera när det händer.
Där det finns ytvatten finns alltid en risk för vattenplaning. Det tunna vattenskiktet på vägbanan är skillnaden mellan att däcket har grepp och att bilen glider okontrollerat. Bristen på friktion gör att föraren varken kan styra, bromsa eller accelerera. Ju djupare vattenansamling och ju högre hastighet desto större risk för att fenomenet uppstår.
Veronica Aho Borg är före detta mekaniker och i dag reservdelschef inom Din Bil Gruppen. I bagaget finns stor kunskap om däck och erfarenhet av vattenplaning.

Hur viktiga är däckens kvalitet vid körning på vått underlag?
– A och O. Utan bra däck kan inte vattnet transporteras från kontaktytan mellan däck och underlag. Glöm ordet ”året runt-däck”, det finns inte. I själva verket är det odubbade vinterdäck, vilka man inte skall använda på sommaren eftersom det tränger undan vatten sämre än ett sommardäck, säger hon.
Vad ska man tänka på för att minska risken för en vattenplaning?
– Att du har ett däck med bra mönsterdjup, rätt däck för rätt klimat och koll på däckets ålder. Bredare däck innebär större risk för vattenplaning. Smala däck skär genom vattnet på ett annat sätt.
Kan man säga att bra däck är en billig försäkring?
– Det kan upplevas som mycket pengar när man köper nya däck men se det som en investering i körglädje och säkerhet, säger Veronica Aho Borg.
Experten tipsar om…
…bra däck:
Välj alltid högkvalitativa däck, konstruerade för att förhindra vattenplaning. Gör det till en god vana att regelbundet kontrollera däck och lufttryck. Använd rätt däck till rätt årstid. Odubbade vinterdäck tränger inte undan vatten lika bra som sommardäck.
…mönsterdjup:
Sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Men tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktigt väglag. En bil med 1,6 mm mönsterdjup som framförs i 50 km/tim på våt vägbana har åtta meter längre stoppsträcka än en bil vars däck håller ett mönsterdjup på 3 mm.
För vinterdäck gäller sifforna 3 mm, respektive 5 mm.
…sänkt hastighet:
Däck har sämre grepp när du kör i högre hastighet på en våt väg. Bromssträckan kan fördubblas, så ligg därför inte för nära fordon framför. Undvik plötsliga och drastiska riktningsförändringar som ökar risken för vattenplaning. Var speciellt uppmärksam i kurvor. Obs! Använd inte farthållaren när det regnar eller när du kör på våta vägar, eftersom du kan behöva sänka hastigheten manuellt.
Det här händer vid vattenplaning
- Motorns varvtal ökar plötsligt.
- Styrningen blir ”lätt” och bilen reagerar inte när du svänger.
- Bakvagnen kan börja svaja från sida till sida. Om du kör i en kurva och framhjulen förlorar greppet går din bil rakt fram.
- När något av däcken återfår grepp kan du uppleva ett plötsligt ryck i den riktning som däcket är vänt.
5 råd vid vattenplaning
- Behåll lugnet.
- Bromsa inte! En plötslig inbromsning på våt vägbana kan leda till att du förlorar kontrollen över bilen.
- Lätta på gaspedalen gradvis och försiktigt.
- Håll ratten rak och gör långsamma och stadiga rörelser på ratten.
- När däcken börjar få fäste igen kan du bromsa försiktigt för att sänka hastigheten.
Källor:
RAC (Englands motororganisation med åtta miljoner medlemmar)
Uniroyal (däcktillverkaren som anses vara uppfinnaren av “regndäck”)