
Bromsar är en av bilens viktigaste säkerhetsdetaljer. Det förekommer två typer av bromsar; trum- och skivbromsar. Trumbromsar används idag bara på lättare bilar och då bara på bakaxeln.
Utöver själva skivan behövs bromsklossar. Klossarna nyper runt skivan och får bilen att stanna.
Beroende på bilens vikt och prestanda kan bromsskivan se lite olika ut. Framhjulens skivor är i regel ventilerade, med en luftspalt mellan skivans anläggningsytor. Fördelen med det är att skivan får lägre vikt, men även att den kyls ned snabbare efter hårda inbromsningar.
Skivan på bilden är både ventilerad och hålborrad för att tåla tuffa tag med upprepade inbromsningar från hög hastighet.
Eftersom bromsskivor i de flesta fall är gjorda av stål, är det inte ovanligt att de får rostangrepp om bilen blir stillastående under en period. Om du känner en vibration i bromspedalen vid normal inbromsning (ej ABS-ingrepp), är det troligen en bromsskiva som har blivit skev. Då bör du besöka en verkstad.