#22: Vindrutetorkare

FOTO: Erik Hagman

Den första vindrutetorkaren för bilar presenterades i början av 1900-talet. Exakt vem som kan ta åt sig äran för uppfinningen är dock lite osäkert, då det finns flera samtida patentansökningar. Uppfinnarna möttes initialt med visst löje – om det regnade så mycket att sikten stördes var det ju bara att fälla undan vindrutan, inte sant?

De första vindrutetorkarna var handvevade och de första, som drevs utan mänsklig kraft, gjorde sin entré i början av 20-talet. Under tidigt 1970-tal kom den första regnsensorn, som på egen hand bestämde torkningsfrekvens utifrån nederbörd.

För bästa sikt och minsta slitage på vindrutan bör torkarbladen bytas ofta. En bra regel är att byta torkarblad samtidigt som du byter till sommar- och vinterdäck. För att hålla torkarbladen fräscha så länge som möjligt har vi tre tips:

1. Undvik avfettningsmedel på bladen.
2. Låt inte torkarbladen frysa fast mot vindrutan. Och skulle bladen ändå ha frusit fast – vänta tills rutan är isfri innan du sätter på torkarna.
3. Torka av bladen då och då med en trasa som är fuktad med koncentrerad spolarvätska eller T-sprit. Då håller de sig både fettfria och rena!

Se alla delar i serien #originalpartart

Publicerat: 15 mars, 2017 Senast ändrad: 23 oktober, 2018
Skrivet av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.